Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Skeppersholme Käringön, foto.

Skeppersholme Käringön

Omsorg och hjälp
Återställ
Visa kontaktuppgifter

Ängsviken

Ängsviken ligger centralt i Henån och har 29 lägenheter uppdelat på två enheter. Boendet är byggt i ett plan med närhet till handel i Henåns centrum.

Det finns 29 lägenheter fördelat på, 14 lägenheter på Kajutan och 15 lägenheter på Vinrankan.

Ängsvikens enheter
EnhetBoendeformTelefon
KajutanÄldreboende0304-33 43 39
VinrankanÄldreboende0304-33 43 44

Äldreboende

Kajutan och Vinrankan är enheterna på äldreboendet med inriktning mot äldre personer med bland annat somatiska funktionsnedsättningar.

På Ängsviken finns också kommunens Korttidsboende, där personalen arbetar med rehabilitering, habilitering, växelvård/avlastning och vård i livets slut.

Lägenheter

Alla lägenheter är mellan 36-44 kvadratmeter med tillgång till

  • ett rymligt hygienutrymme
  • klädkammare/förråd
  • egen uteplats

Lägenheten möblerar du med egna möbler. Samtliga lägenheter är utrustade med

  • säng
  • värdeskåp
  • trygghetslarm

Köksdel/pentry finns inte ännu men är planerat att installeras under 2016/2018.

Gemensamma utrymmen

På varje enhet finns en gemensam matsal för dig som önskar äta där samt TV- och umgängesrum. Det finns också ett trivselrum ”Blåmusslan” gemensamt för hela huset som du och dina anhöriga kan låna för till exempel kalas.

Samverkan med boende och anhöriga

Välkomstsamtal

När du flyttar in på Ängsviken hålls ett välkomstsamtal tillsammans med någon av kontaktpersonerna.

Under välkomstsamtalet tar vi bland annat upp hur du vill ha din omsorg, övriga önskemål och praktiska frågor kring verksamheten.

Kontaktperson

När du flyttar in på Ängsviken får du två kontaktpersoner i personalgruppen. Kontaktpersonerna har ett särskilt ansvar för dig och är kontaktperson för dina anhöriga. Om du känner att personkemin inte fungerar mellan dig och dina kontaktpersoner, finns möjlighet att byta.

Du som anhörig är viktig

Anhöriga välkomnas att engagera sig i verksamheten. Vi tycker det är viktigt att du som anhörig får vara delaktig om den enskilde önskar det eller om du som anhörig vill det. Anhöriga är en viktig tillgång.

Värdigt liv och välbefinnande

Det finns en nationell värdegrund i Socialtjänstlagen. Den innebär att äldre människor ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.

Ett värdigt liv innefattar

  • rätt till privat och kroppslig integritet
  • självbestämmande
  • delaktighet
  • insatser av god kvalitet
  • gott bemötande av den äldre och dennes närstående

Välbefinnande innebär att den äldre känner trygghet och meningsfullhet. Detta är en subjektiv upplevelse och kan betyda olika saker för oss alla till exempel att få ha sin tro, kontakt med barnen eller att ha fasta rutiner.

Genomförandeplan

För att vi ska kunna leva upp till värdegrunden upprättar kontaktperson, du själv och/eller dina anhöriga tillsammans en genomförandeplan där det står hur du vill ha din hjälp.

Vi har alla olika behov. Tveka inte att ta upp "småsaker" för det är oftast det "lilla" som är viktigast. Kom ihåg att vi är till för dig. Du erbjuds också att i en så kallad levnadsberättelse beskriva dina vanor och intressen. Både genomförandeplanen och levnadsberättelsen är viktiga verktyg som vi använder i vårt arbete för att skapa trivsel och för att kunna ge varje person hjälpen på det sätt han/hon önskar.

Aktiviteter

På Ängsviken anordnas aktiviteter av olika slag för att främja gemenskapen i vardagen. Aktiviteterna varierar och anpassas till de boendes intressen och förmåga.

Exempel på aktiviteter

  • gemensamt eftermiddagskaffe, gemensamma högtidsmåltider
  • ordspråkslek
  • bakning
  • bollkastning
  • gudstjänst
  • promenader
  • Qi-gong, bingo, träna på gymet Skutan
  • sångstunder

Vi firar högtider och anordnar ibland underhållning. Som anhörig är du välkommen att delta i aktiviteter och underhållning. Vi samarbetar bland annat med kommunens aktivitets- och anhörigsamordnare, Orust handräckning och Svenska kyrkan.

Kost och måltider

Frukost, middag och kvällsmat får vi från Kaprifolgårdens kök. Önskar man, så serveras det kaffe på förmiddag och eftermiddag varje dag. Senare på kvällen serveras det även kaffe och te med smörgås.

Du som är anhörig och andra besökande har möjlighet att beställa mat när de besöker Ängsviken.

Personal

På Ängsviken arbetar kunnig och erfaren personal med service och omsorg dygnet runt. Alla enheter har sin egen personalgrupp men hjälps åt mellan de olika enheterna när det behövs. Vid behov finns det möjlighet till regelbunden kontakt med sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast.

Kvalitet

Det behövs konkreta metoder och verktyg i omsorgsarbetet för att vi ska kunna ha en hög kvalitet i verksamheten.

Kvalitetsregister

På Ängsviken arbetar vi med de nationella kvalitetsregistren Senior alert och BPSD-registret (beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom) för att kunna förebygga, trycksår, fall, undernäring och lindra symptom.

Genombrottsmetoden

Vi arbetar också med Genombrottsmetoden som är en evidensbaserad metod för systematiskt och lärandetstyrt förbättringsarbete. Arbetet innebär att man identifierar ett förändringsbehov, testar förändringen i liten skala, resultatet utvärderas och om det innebär en förbättring för de boende eller denenskilde så permanentas den.

Team-möten

Vi har team-möten där omvårdnadspersonal, sjuksköterska, arbetsterapeut, sjukgymnast, och enhetschef deltar. Det ger en bra bas för att kunna tillgodose de boendes behov på bästa sätt.

Uppföljning och utveckling

Vi följer upp och försöker utveckla verksamheten bland annat genom de brukarundersökningar som görs med jämna mellanrum. Vi arbetar hela tiden med förbättringar i verksamheten och det är genom att få synpunkter från boende, anhöriga och personalens erfarenheter som gör att vi tillsammans kan utveckla verksamheten.

Självservice

Återställ
Hjälp oss bli bättre