Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Pilgrimmen, Hermanö, foto.

Pilgrimmen, Hermanö

Omsorg och hjälp
Återställ
Visa kontaktuppgifter

Kaprifolgården

Kaprifolgården är centralt beläget i Henån. Boendet har en trivsam miljö med inneträdgård och stora altaner till varje enhet.

Det finns 36 lägenheter uppdelat på fyra enheter. Enheterna har 8-10 lägenheter vardera med kokskåp och hygienrum. Renovering och ombyggnation utfördes 2004/2005.

Kaprifolgårdens enheter

Enhet

Boendeform

Telefon

Aspen

Demensboende

0304-33 42 75

Kastanjen

Demensboende

0304-33 42 76

Linden

Demensboende

0304-33 42 81

Lönnen

Demensboende

0304-33 42 79

Stort stenhus med träd och blommor framför

Kaprifolgårdens entré

Demensboende

Alla fyra enheterna vid Kaprifolgården, Aspen, Kastanjen, Lönnen och Linden är gruppboenden för personer med demenssjukdom.

Lägenheter

Samtliga lägenheter har normal boendestandard. På varje enhet finns en gemensam matsal samt TV- och umgängesrum. I hygienutrymmena finns tvättmaskin och torktumlare. Samtliga lägenheter är utrustade med värdeskåp och trygghetslarm.

Samverkan med boende och anhöriga

Välkomstsamtal

När du flyttar in på Kaprifolgården erbjuds du och dina anhöriga ett välkomstsamtal tillsammans med någon av kontaktpersonerna, enhetschef och ibland också omvårdnadsansvarig sjuksköterska.

Under välkomstsamtalet tar vi bland annat upp hur du vill ha din omsorg, övriga önskemål och praktiska frågor kring verksamheten.

Kontaktperson

Du som flyttar in på Kaprifolgården får en ordinarie och en vice kontaktperson i personalgruppen. Kontaktpersonerna har ett särskilt ansvar för dig och är kontaktperson för dina anhöriga. Om du känner att personkemin inte fungerar mellan dig och dina kontaktpersoner, finns möjlighet att byta.

Du som anhörig är viktig

Anhöriga välkomnas att engagera sig i verksamheten Vi tycker det är viktigt att du som anhörig får vara delaktig om den enskilde önskar det eller du som anhörig vill det. Anhöriga är en viktig tillgång, särskilt när en person drabbas av identitetsförlust till exempel vid en demenssjukdom.

Värdigt liv och välbefinnande

Det finns en nationell värdegrund i Socialtjänstlagen. Den innebär att äldre människor ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.

Ett värdigt liv innefattar

  • rätt till privat och kroppslig integritet
  • självbestämmande
  • delaktighet
  • insatser av god kvalitet
  • gott bemötande av den äldre och dennes närstående

Välbefinnande innebär att den äldre känner trygghet och meningsfullhet. Detta är en subjektiv upplevelse och kan betyda olika saker för oss alla till exempel att få ha sin tro, kontakt med barnen eller att ha fasta rutiner.

Genomförandeplan

För att vi ska kunna leva upp till värdegrunden upprättar kontaktperson, du och/eller dina anhöriga tillsammans en genomförandeplan där det står hur du vill ha din hjälp.

Vi har alla olika behov. Tveka inte att ta upp "småsaker" för det är oftast det "lilla" som är viktigast. Kom ihåg att vi är till för dig. Du erbjuds också att i en så kallad levnadsberättelse beskriva dina vanor och intressen. Både genomförandeplanen och levnadsberättelsen är viktiga verktyg som vi använder i vårt arbete för att skapa trivsel och för att kunna ge varje person hjälpen på det sätt han/hon önskar.

Aktiviteter

På Kaprifolgården anordnas aktiviteter av olika slag för att främja gemenskapen i vardagen. Aktiviteterna varierar och anpassas till de boendes intressen och förmåga.

Exempel på aktiviteter

  • gemensamt eftermiddagskaffe
  • ordspråkslek
  • bakning
  • bollkastning
  • högläsning
  • gudstjänst
  • promenader
  • taktil massage
  • sångstunder

Vi firar högtider och anordnar ibland underhållning. Som anhörig är du välkommen att delta i aktiviteter och underhållning. Vi samarbetar bland annat med kommunens aktivitets- och anhörigsamordnare, Orust handräckning och Svenska kyrkan.

Cafe Tittin

Öppettider Café Tittin, Kaprifolgården

Måndag, onsdag och fredag 09:30-14:30 (fram till sommaren)

Kost och måltider

Frukost, middag och kvällsmat får vi från Kaprifolgårdens kök. Innan frukost serveras nyponsoppa. Önskar man, så serveras det kaffe på förmiddag och eftermiddag varje dag. Senare på kvällen serveras det även nyponsoppa, kaffe och te med smörgås.

Anhöriga och andra besökande har möjlighet att beställa mat när de besöker Kaprifolgården.

Personal

På Kaprifolgården arbetar kunnig och erfaren personal och service och omsorg finns att tillgå dygnet runt. Alla enheter har sin egen personalgrupp men dessa hjälps åt mellan de olika enheterna när det behövs.

Vid behov finns det möjlighet till regelbunden kontakt med sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast. Fotvårdare kommer regelbundet till Kaprifolgården.

Kvalitet

Det behövs konkreta metoder och verktyg i omsorgsarbetet för att vi ska kunna ha en hög kvalitet i verksamheten.

Kvalitetsregister

På Kaprifolgården arbetar vi med de nationella kvalitetsregistren Senior alert och BPSD-registret (beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom) för att kunna förebygga, trycksår, fall, undernäring och lindra symptom vid demenssjukdom.

Genombrottsmetoden

Vi arbetar också med Genombrottsmetoden som är en evidensbaserad metod för systematiskt och lärandestyrt förbättringsarbete. Arbetet innebär att man identifierar ett förändringsbehov, testar förändringen i liten skala, resultatet utvärderas och om det innebär en förbättring för de boende eller den enskilde så permanentas den.

Team-möten

Vi har team-möten där omvårdnadspersonal, sjuksköterska, arbetsterapeut, sjukgymnast, demenssjuksköterska och enhetschef deltar. Det ger en bra bas för att kunna tillgodose de boendes behov på bästa sätt.

Uppföljning och utveckling

Vi följer upp och försöker utveckla verksamheten band annat genom de brukarundersökningar som görs med jämna mellanrum. Vi arbetar hela tiden med förbättringar i verksamheten och det är genom att få synpunkter från boende, anhöriga och personalens erfarenheter som gör att vi tillsammans kan utveckla verksamheten.

Självservice

Återställ
Hjälp oss bli bättre