Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Ellös, foto.

Ellös

Omsorg och hjälp
Återställ
Visa kontaktuppgifter

Färdtjänst

Färdtjänst är en kompletterande kollektiv transport, som efter behovsprövning är tillgänglig för dig som på grund av funktionshinder, som inte endast är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

Detta regleras i Lagen om färdtjänst (SFS 1997:736)

Färdtjänst får inte användas för resor som staten, kommunen eller landstinget, enligt annan lag eller förordning är skyldig att tillhandahålla eller helt eller delvis bekosta. Det gäller till exempel:

  • sjukresor
  • skolskjutsar
  • resor i samband med arbetslivsinriktad rehabilitering

Färdtjänst är ett komplement till allmänna kommunikationer. Det innebär att färdtjänstresor om möjligt samordnas så att flera personer reser tillsammans. Med färdtjänsten får du resa i fordon som är anpassade till ditt funktionshinder.

Vem kan få färdtjänst

Färdtjänst kan endast beviljas av den kommun där du är folkbokförd.

Färdtjänsten är avsedd för dig som på grund av ditt funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

  • Funktionshindret får inte endast vara tillfälligt, utan vara bestående i minst 3-6 månader.
  • Färdtjänst kan inte erhållas på grund av att allmänna kommunikationer saknas, är dåligt utbyggda eller att tiderna inte passar.
  • Rätt till färdtjänst kan inte grundas på bristande förmåga att framföra eget fordon.

Ett färdtjänsttillstånd kan förenas med individuella föreskrifter och villkor och beviljas:

  • endast på vissa sträckor om sökanden delvis kan nyttja allmänna kommunikationer.
  • till och från busshållplats om sökanden kan resa med allmänna kommunikationer men har svårt att ta sig till hållplatsen.

Så här söker du färdtjänst

Första gången du söker färdtjänst ska du alltid bifoga ett läkarutlåtande tillsammans med din ansökan.

Vid omprövning av färdtjänst ska du skicka en ny ansökan och om så begärs även ett nytt läkarutlåtande.

Vart får jag resa och hur många resor får göras

Varje färdtjänstberättigad erhåller fritt antal resor inom Orust kommun och Västra Götaland i sin helhet. Resor via annan adress och korta stopp är inte tillåtet.

Vem kan få följa med

En ledsagare, en person som ska kunna ge dig den hjälp du behöver om du inte kan resa själv. Ledsagare får inte ha egen färdtjänst. Ledsagaren skall stiga på och av på samma plats som den färdtjänstberättigade. Ledsagaren betalar ingen egenavgift.

Du har även möjlighet att ta med en medresenär. Medresenären skall stiga på och av på samma plats som den färdtjänstberättigade, och betalar samma egenavgift som du gör.

Legitimation för att resa

När fordonet kommer för att hämta dig skall du kunna visa upp giltig legitimation.

Hur beställs resan

Alla färdtjänstresor beställs genom Västtrafiks beställningscentral. För att underlätta samordningen av resor vill Västtrafik att du beställer din resa i så god tid som möjligt, tidigast 14 dagar i förväg och senast 60 minuter före avresa.

Västtrafik strävar efter att samordna resor inom särskilda kollektivtrafiken, vilket kan innebära att fordonet inte alltid åker den kortaste vägen utan stannar för att ta upp och släppa av andra resenärer.

Du beställer din resa på telefonnummer 020-91 90 90

Uppge följande när du beställer:

  • Vem du är
  • Ditt personnummer eller telefonnummer
  • Vart du vill åka
  • När du skall vara framme
  • När du vill åka hem igen
  • Om du har ledsagare med dig
  • Om du har några hjälpmedel
  • Om någon annan åker med dig, medresenär

Du får ha med dig normalt handbagage på resan, utöver hjälpmedel. Det vill säga så mycket bagage som du själv skulle ha kunnat bära vid en resa med buss eller tåg.

Vid beställning ger dig beställningscentralen dig besked om när fordonet kommer. Fordonet kan komma upp till 10 minuter senare än utlovad avresetid.

Om fordonet inte kommit efter 15 minuter, ring beställningscentralen på förseningstelefonnumret 020-91 90 90.

Avboka färdtjänst

Kom ihåg att avboka resan om du inte skall åka. Bilen kommer på utsatt tid om inget annat meddelats. Detta är onödigt om det inte finns någon resenär och innebär dessutom en kostnad för kommunen.

Beställningscentralens öppettider

  • Vardagar 06:00-22:00
  • Lördagar, söndagar och helgdagar 08:00-22:00

Övrig tid på dygnet kan du endast avbeställa eller ändra tidigare beställd resa.

Vad kostar resan

Vid beställningen får du en uppgift på hur mycket din resa kommer att kosta. Färdtjänsten följer Västtrafiks kollektivtrafiktaxa, baspris plus ett påslag med 65%.

  • Vuxna gäller fr.o.m. den dag de fyller 20 år.
  • Skolungdom gäller fr.o.m. den dag de fyller 7 år fram till den dag de fyller 20 år.
  • Barn åker gratis fram till den dag de fyller 7 år.
  • För nattrafik tillkommer utöver ordinarie avgift ett tillägg om 65 procent. I nattrafiken betalar skolungdomar samma avgift som vuxna.
  • Husdjur får inte medfölja, endast ledarhund och servicehund som medföljer gratis.

När får resan ske

Du får resa under de tider på dygnet som ungefär motsvarar tillgängligheten hos allmänna kommunikationer hos Västtrafik.

  • Alla dagar 05:00-23:00
  • Natt mot lördag och söndag samt övriga helgdagar enligt Västtrafik nattrafiksregler gäller en utökning till klockan 02:00

Färdtjänst i annan kommun

Om du skall vistas i tillfälligt i annan kommun och vill utnyttja din färdtjänst skall du kontakta din färdtjänsthandläggare minst 14 dagar före avresedagen.

Du blir beviljad max fyra enkelresor per vecka. Avgiften för resor i annan kommun är 50 procent av taxameterbeloppet.

Riksfärdtjänst

  • Ansökan skall vara färdtjänsthandläggare tillhanda 14 dagar före avresedagen.
  • Vid större helger skall resan beställas 4 veckor före avresedagen.

Ansökningsblankett finns att beställa hos färdtjänsthandläggaren.

Telefonnummer att komma ihåg

  • Beställning och avbeställning av resa 020-91 90 90
  • Synpunkter på din resa 020-91 90 90
  • Frågor om ditt färdtjänsttillstånd 0304- 33 41 38
Återställ
Hjälp oss bli bättre