Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Käringöns gästhamn, foto.

Käringöns gästhamn

Utbildning och barnomsorg
Återställ
Visa kontaktuppgifter

Matematik 2a 100 p

Kursen Matematik 2a är en fortsättningskurs efter Matematik 1a. Kursen riktar sig till dig som läser gymnasiekurser under eller inför en yrkesutbildning. Under kursens gång får du bland annat kunskaper om geometri, statistik och linjära funktioner.

OBS!
Motsvarar tidigare kurs Matematik B, 50 poäng. Matematik 2a är mer omfattande, kursen har utökats till 100 poäng. Viktigt med goda förkunskaper från Matematik A eller Matematik 1a, eftersom kursen går på en termin.

Kursinnehåll

Taluppfattning, aritmetik och algebra

  • Metoder för beräkningar vid budgetering.
  • Metoder för beräkningar med potenser med rationella exponenter.
  • Strategier för att formulera algebraiska uttryck, formler och ekvationer kopplat till konkreta situationer och karaktärsämnena.
  • Hantering av kvadrerings- och konjugatregeln i samband med ekvationslösning.
  • Räta linjens ekvation samt hur analytisk geometri binder ihop geometriska och algebraiska begrepp.
  • Användning av linjära ekvationssystem i problemlösningssituationer.
  • Algebraiska och grafiska metoder för att lösa potens- och andragradsekvationer samt linjära ekvationssystem.
  • Lösning av exponentialekvationer genom prövning och grafiska metoder.

Geometri

  • Fördjupning av geometriska begrepp valda utifrån karaktärsämnenas behov, till exempel sinus, cosinus, tangens, vektorer och symmetrier.
  • Matematisk argumentation med hjälp av grundläggande logik inklusive implikation och ekvivalens samt jämförelser med hur man argumenterar i vardagliga och yrkesmässiga sammanhang.

Samband och förändring

  • Begreppet funktion, definitions- och värdemängd. Tillämpningar av och egenskaper hos linjära funktioner samt potens-, andragrads- och exponentialfunktioner.
  • Representationer av funktioner, till exempel i form av ord, gestaltning, funktionsuttryck, tabeller och grafer.
  • Konstruktion av grafer till funktioner samt bestämning av funktionsvärde och nollställe, utan och med digitala verktyg.
  • Skillnader mellan begreppen ekvation, algebraiskt uttryck och funktion.

Problemlösning

  • Strategier för matematisk problemlösning inklusive användning av digitala medier och verktyg.
  • Hur matematiken kan användas som verktyg i behandlingen av omfångsrika problemsituationer i karaktärsämnena. Matematikens möjligheter och begränsningar i dessa situationer.
  • Matematiska problem av betydelse för samhällsliv och tillämpningar i andra ämnen.
  • Matematiska problem med anknytning till matematikens kulturhistoria.
Återställ
Hjälp oss bli bättre