Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Dambadhuset Käringön, foto.

Dambadhuset Käringön

Återställ
Visa kontaktuppgifter

Publicerat 2015-09-28

Årskurs 8 seglar med T/S Westkust

Varje år seglar våra elever i årskurs 8 med segelskutan T/S Westkust. Klasserna är ute med skutan i 2,5 dygn med 2 övernattningar. Här är elevernas egna berättelser och bilder.

T/S Weskust i Käringöns hamn

T/S Weskust tar en besättning på 40 personer inkluderande manskap i form av skeppare, styrman, maskinist samt instruktörer.

Relaterad information

Under seglingarna styr väder och vind över hur lång vi kommer utmed Bohuskusten. Från Ängås skola var Hunnebostrand den nordligaste övernattningshamnen och Marstrand den sydligaste.

Vår resa med Westkust, klass 8B Ängås skola

Bildspel 8 B Ängås skola, klicka på någon av bilderna för att starta bildspelet.

Vår resa med Westkust började inte så blåsigt men de var rätt bra för nu fick vi lära oss vad de olika seglen hette, vad man fick och inte fick göra och lite allmänt båtvett.

Vi åkte med motor utomskärs där vi badade på 60 meters djup med tumlare runt omkring oss. Efter ett snabbt stopp i Kungshamn åkte vi in till Hunnebostrand där vi sov första natten. Hunnebostrand erbjöd både bad och fast mark under fötterna!!

Nästa dag vaknade vi tyvärr med dåligt väder, men med denna dag blåst, DAGS ATT SEGLA! Vi kryssade fram vilket var jobbigt men väldigt kul. Efter ännu ett stopp i Kungshamn bar det av till Lysekil. När vi väl kom dit badade vi, spelade kort och gjorde lite lekar, detta var sista natten på båten!!

Alla vaknade tidigt och åt frukost, sedan var det dags att segla igen. När vi väl skulle åka ut ifrån hamnen upptäckte vi att det var problem med motorn så vi blev lite försenade. Nu var det perfekt väder då det blåste men var varmt, vi kryssade även denna dagen för att komma framåt. På grund av förseningen kunde vi inte segla hela vägen till Ellös!!

Klass 8B Ängås tackar

Vi i Klass 8 B från ångås skola tackar hela besättningen, våra lärare och frivilliga föräldrar på Westkust för en trevlig och minnesvärd resa.

Linn Andreasson, Jessica Gustafsson & Elin Olsson i 8B

Bilder och elevcitat, 8D Henåns skola

Bildspel 8D, Henåns skola, klicka på någon av bilderna för att starta bildspelet.

Vi seglade från onsdag till fredag vecka 37 och vi hade tre fantastiska dagar och rätt så mycket tur med vädret.

Några citat från 8D Henåns skola

Det jag tyckte var roligt med Westkust var att det var väldigt lärorikt, jag lärde mig mycket och lärde även känna klassen ännu mer, vilket var ännu en positiv sak med att vi var ute och seglade. Vi hade också riktigt kul både på dagarna och på kvällarna.

Maten var god och man sov som en stock såfort det blev tyst. Lysekil gillade jag nog mest eftersom det var så vackert på kvällen. Jag tyckte det var bra att vi åkte eftersom vi alla lärde nog känna varandra lite bättre och man fick liksom omställt hjärnan lite.

Westkust resan var bra för att få mer gemenskap i klassen, klassen blev tajtare på denna resan. Och även att klassen fick lära sig att arbeta tillsammans. Och själva resan i sig var riktigt bra. Westkust är bra för alla klasser, och att kommunen betalar för en resa som faktiskt stärker klassen. Westkust är en väldigt glädjefylld och rolig resa enligt mig.

Dagarna på Westkust var verkligen jättebra! Bra ledare och hela resan är bara otroligt rolig. Det som var mest roligt på resan var ju att få segla och att få lära sig allting!

Jag tycker det har varit super kul på Westkust och allt har nästan varit perfekt!!! Jag tycker det bästa med resan är att man får lära känna klassen bättre och att man har fått lära sig mycket om segling och om hur en segelbåt fungerar. Det som inte var så bra... det var inget som inte va bra!