Vid ansökan om bygglov ska du lämna in ett kartunderlag som visar vad som är tänkt att byggas samt var på tomten byggnaden ska placeras. Utstakning och lägeskontroll används för att byggnaden ska få rätt placering.
Vilken typ av kartunderlag du behöver beror på vilken typ av bygglov din ansökan gäller. Kartan används som underlag för bygglovet.
För nybyggnadskarta, utstakning och lägeskontroll kan du även använda ett företag med behörighet för mätning och kartläggning.
Nybyggnadskarta behövs vid all ny- och tillbyggnad inom detaljplanerat område där ny mark tas i anspråk. Detta gäller även för murar och plank.
Nybyggnadskarta kan krävas för att bygga utanför detaljplanerat område.
På nybyggnadskartan ritar du in det du tänkt bygga och måttsätter vinkelrät till fastighetsgränser.
Utstakning innebär att vår mätnings- och kartingenjör besöker fastigheten för att markera var byggnaden ska stå enligt ditt bygglov.
Vi kan i dagsläget utföra grovutstakning. Vill du ha finutstakning hänvisar vi till entreprenörer på privata marknaden. Finutstakning är inget krav från oss.
Lägeskontroll är en mätning där du ser om byggnaden är rätt placerad.
Lägeskontroll är bäst att göra när formen till grunden är färdig, innan du börjar gjuta plattan.
I de flesta av våra tätorter finns primärkarta. Det är en mer detaljerad karta för enklare bygglov eller projekteringsunderlag.
Enligt 2019 års taxa: 1 674 kronor per hektar, moms 6% tillkommer.
För villatomt upp till 1 999 kvadratmeter.
Enligt 2019 års taxa: 8 370 kronor.
För villatomt upp till 1 999 kvadratmeter.
Enligt 2019 års taxa: 6 138 kronor.
Upp till 199 kvadratmeter, 4 hörn.
Enligt 2019 års taxa: 4 017 kronor, moms 25% tillkommer.
Upp till 199 kvadratmeter, 4 hörn.
Enligt 2019 års taxa: 4 185 kronor, moms 25% tillkommer.
Upp till 199 kvadratmeter, 4 hörn.
Enligt 2019 års taxa: 2 232 kronor, moms 25% tillkommer.
Relaterad information
Vi behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen. Miljö och byggnadsnämnden är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du skrivit in när vi handlägger ditt ärende.
Dina personuppgifter kommer inte användas för något annat än den här handläggningen. Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Vem får ta del av dina personuppgifter?
De anställda i kommunen som behöver ta del av dina personuppgifter för att utföra sina arbetsuppgifter såsom hantera ditt ärende får ta del av dina personuppgifter.
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredje part, om vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Hur länge sparas dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kommer att sparas av kommunen till dess att syftet med behandlingen är uppfyllt. Personuppgifterna kommer sedan att hanteras enligt de lagregler som gäller för dokumenthanteringsplaner och gallringsbeslut.
Relaterad information
Dina inlämnade uppgifter är en allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Detta gäller inte om ditt ärende är sekretessbelagt enligt Offentlighets- och sekretesslag (2009:400).