Gullvivan ligger centralt i Henån på Kaprifolvägen, bakom Kaprifolgården. I samma hus finns vårdcentral och folktandvård.
Gullvivans demensboende är placerad i marknivå runt den soliga innergården. Boendet har 30 stora moderna lägenheter uppdelat på fyra avdelningar. Alla boende har tillgång till den gemensamma innergården.
Enhet | Boendeform | Telefon |
---|---|---|
Gullvivan 1 | Demensboende | 0304-33 48 61 |
Gullvivan 2 | Demensboende | 0304-33 48 62 |
Gullvivan 3 | Demensboende | 0304-33 48 63 |
Gullvivan 4 | Demensboende | 0304-33 46 53 |
Gullvivan 1 - 4 är alla gruppboenden för personer med demenssjukdom.
När du flyttar in på Gullvivan erbjuds du och dina anhöriga ett välkomstsamtal tillsammans med någon av kontaktpersonerna, enhetschef och ibland också omvårdnadsansvarig sjuksköterska.
Under välkomstsamtalet tar vi bland annat upp hur du vill ha din omsorg, övriga önskemål och praktiska frågor om verksamheten.
Du som flyttar in på Gullvivan får en ordinarie och en vice kontaktperson i personalgruppen. De har ett särskilt ansvar för dig och är även kontaktpersoner för dina anhöriga. Om du känner att personkemin inte fungerar mellan dig och dina kontaktpersoner, finns möjlighet att byta.
Vi tycker det är viktigt att du som anhörig får vara delaktig om din närstående så önskar och om du vill det. Du välkomnas att engagera dig i verksamheten. Du är en viktig tillgång, särskilt vid en demenssjukdom.
Det finns en nationell värdegrund i socialtjänstlagen. Den innebär att äldre människor ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Välbefinnande innebär att den äldre känner trygghet och meningsfullhet. Detta är en subjektiv upplevelse och kan betyda olika saker för oss alla till exempel att få ha sin tro, kontakt med barnen eller att ha fasta rutiner.
För att vi ska kunna leva upp till värdegrunden upprättar kontaktperson, du och dina anhöriga tillsammans en genomförandeplan där det står hur du vill ha din hjälp.
Vi har alla olika behov. Tveka inte att ta upp småsaker för det är oftast det lilla som är viktigast. Kom ihåg att vi är till för dig. Du erbjuds också att i en så kallad levnadsberättelse beskriva dina vanor och intressen. Både genomförandeplanen och levnadsberättelsen är viktiga verktyg som vi använder i vårt arbete för att skapa trivsel och för att kunna ge dig hjälp på det sätt du önskar.
På Gullvivan arbetar kunnig och erfaren personal och service och omsorg finns att tillgå dygnet runt. Alla enheter har sin egen personalgrupp men de hjälps åt mellan de olika enheterna när det behövs.
Vid behov finns det möjlighet till regelbunden kontakt med sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut.
Det behövs konkreta metoder och verktyg i omsorgsarbetet för att vi ska kunna ha en hög kvalitet i verksamheten.
På Gullvivan arbetar vi med de nationella kvalitetsregistren Senior alert och BPSD-registret (beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom) för att kunna förebygga, trycksår, fall, undernäring och lindra symptom vid demenssjukdom.
Vi arbetar också med Genombrottsmetoden som är en evidensbaserad metod för systematiskt och lärandestyrt förbättringsarbete. Arbetet innebär att man identifierar ett förändringsbehov, testar förändringen i liten skala, resultatet utvärderas och om det innebär en förbättring för dig som bor på Gullvivan så använder vi den.
För att kunna tillgodose de boendes behov på bästa sätt har vi team-möten. På dessa möten deltar
Vi följer upp och försöker utveckla verksamheten bland annat genom de brukarundersökningar som görs med jämna mellanrum. Vi arbetar hela tiden med förbättringar i verksamheten och det är genom att få synpunkter från boende och anhöriga samt personalens erfarenheter som vi tillsammans kan utveckla verksamheten.
Självservice