Har du stora och omfattande funktionsnedsättning kan du ha rätt att få stöd i form av personlig assistans
Du ansöker om personlig assistans hos din kommun. När din ansökan beviljats kan du själv välja vem som ska utföra assistansen, kommunen eller annan utförare eller själv vara arbetsgivare.
Personlig assistans ska ha beviljats innan du fyller 65 år och antalet assistanstimmar kan inte utökas efter 65-årsdagen.
Om du har behov av personlig assistans för ditt dagliga liv mer än 20 timmar per vecka kan du ha rätt att få assistansersättning. Du ansöker då om detta hos Försäkringskassan enligt socialförsäkringsbalken, SFB, 51 kapitel 2 §.
Du ansöker om personlig assistans genom lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, hos kommunen. Du ansöker om personlig assistans genom socialförsäkringsbalken, SFB, hos Försäkringskassan.
Kommunens LSS-handläggare har telefontid måndag-fredag klockan 08:30-09:30.
Självservice
Ansökan om insatser enligt LSS (pdf, 124.8 kB)
När du väljer Orust kommun som utförare av din assistans innebär det att
Du överlämnar arbetsgivaransvaret till kommunen som ansvarar för
Hur din assistans ska utföras dokumenteras i en genomförandeplan som upprättas tillsammans med dig.
I genomförandeplanen ska framgå vilka dina behov är och hur beslutet om personlig assistans ska utföras. I den ska också anges vilka övriga resurser som är knutna till dig, till exempel insatser från arbetsterapeut, sjukgymnast, tandvård och kontaktuppgifter till anhöriga eller andra viktiga personer.
Begränsningar av vad som kan ingå i utförandet kan gälla hantering av ekonomi, skötsel av husdjur eller att bistå övriga personer i hushållet som är över 18 år.
Enhetschef samråder med dig vid rekrytering av dina personliga assistenter. När Orust kommun anställer personal gäller lagar för offentligt anställda såsom
Orust kommun har som arbetsgivare ansvar för att tillgodose ditt behov av personliga assistenter med rätt utbildning.
Om du som assistansberättigad vill byta assistent krävs det att
Du åtar dig att medverka till en god arbetsmiljö för assistenterna och medger att nödvändiga hjälpmedel får användas. Det kan behövas anpassningar av ditt hem för att tillgodose både en fysisk och psykosocialt god arbetsmiljö.
Omkostnader för assistenterna beslutas av enhetschef.
När du ska resa hänvisas du till färdtjänst, taxi eller övriga kommunikationsmedel i de fall då du inte själv kör bil. Att utföra persontransporter och resor i bil är inte en del av uppdraget för de personliga assistenterna och ingår inte i insatsen personlig assistans. Det gäller både beslut enligt LSS och beslut enligt SFB. Ansvarig enhetschef kan undantagsvis om särskilda skäl finns, vid enstaka tillfälle, bevilja att personlig assistent utför persontransport.
All personal har skyldighet att rapportera om det uppstår missförhållanden eller risk för missförhållanden i utförandet av assistansen eller andra insatser inom vården. Denna skyldighet är ett lagkrav och är en del av vårt arbete för att medverka till att insatser som utförs är av god kvalitet.
Orust kommuns uppdrag som utförare av assistansen regleras i ett avtal mellan dig som assistansberättigad och Orust Kommun. Uppsägning av avtalet ska ske skriftligen och uppsägningstiden är 3 månader om ingen annan överenskommelse har gjorts. Även uppehåll av assistansen anmäls till kommunen i god tid innan uppehållet och senast 1 månad i förväg.
Varje månad redovisas de timmar som assistenterna utfört, var för sig, och godkänns sedan av dig på sammanställd blankett för att sedan skickas till Försäkringskassan av kommunen.
Försäkringskassans utbetalning av assistansersättning sker till kommunen som utförare och godkänns av dig genom avtalet.