Färdbevis i form av busskort beställer du av oss. Du ska studera på heltid och åka kollektivt mellan din bostad och skolan.
Du beställer ditt busskort i maj-juni inför nytt läsår.
För er som har ansökt i tid, före 30 juni, finns busskorten att hämtas i kommunens reception i kommunhuset i Henån från och med 11 augusti.
Om ni ansökt senare får ni kontakta Orust Gymnasieskola efter 12 augusti för att få besked om er ansökan.
Om du gör studieavbrott eller flyttar till en annan kommun ska du omgående anmäla det till vår expedition.
Om du glömt ditt busskort får du själv betala för din resa.
Ditt busskort gäller även de första veckorna på nästa läsår.
Vill du ta dig till skolan på annat sätt kan du ansöka om kontantersättning och extra resebidrag. Information och blankett för detta hittar du på sidan Kontantersättning och extra resebidrag.
Du måste lämna tillbaka ditt busskort eller din ersättning om du inte längre är har rätt till det. Lämnar du inte tillbaka busskortet får du en faktura för återkrav på aktuell del av busskortet.