Ansöka om kommunalt vatten och avlopp

Du behöver göra två ansökningar om du vill ansluta din fastighet till kommunalt vatten och avlopp (VA). En ansökan till vår VA-enhet och en anmälan till Byggenheten.

Ligger din fastighet inom ett VA-verksamhets­område?

I Orust kommun finns VA-verksamhetsområden för kommunalt vatten och avlopp. Om din fastighet ligger inom ett sådant område har du rätt att ansluta dig. För fastigheter utanför prövas varje enskilt fall.

Ett verksamhetsområde för vatten och avlopp är ett utpekat geografiskt område där kommunen har ansvar att ordna vatten- och avloppsförsörjning genom kommunala VA-anläggningar.

Inom verksamhetsområdet för kommunalt vatten och avlopp har kommunen skyldighet att leverera vatten- och avloppstjänster till alla fastigheter. Kommunfullmäktige bestämmer verksamhetsområdets gränser.

Fastighetsägare har inom verksamhetsområdet rätt till vatten och avlopp, och även en skyldighet att betala avgifter enligt gällande VA-taxa. Detta regleras i lagen om allmänna vattentjänster (2006:412), även kallad Vattentjänstlagen.

Ansökan om anslutning till kommunalt vatten och avlopp

Om du vill få kommunalt vatten och avlopp, till din fastighet, behöver du skicka in en ansökan om anslutning till oss.

Vi utreder därefter om din fastighet kan ansluta till de kommunala vatten- och avloppsledningarna.

Regler och bestämmelser

När du ska ansluta dig till kommunalt vatten och avlopp måste du följa våra regler och bestämmelser. De finns i kommunens "Allmänna bestämmelser för användande av Orust kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggningar (ABVA)". Vi tar ut anläggnings- och brukningsavgifter enligt kommunens VA-taxa.