Upphandling och inköp

Orust kommun köper varor och tjänster för runt 500 miljoner om året. Det finns regler som bestämmer hur vi ska handla och hur vi upphandlar avtal.

När vi köper in varor och tjänster gör vi det genom upphandlade avtal som gäller i upp till fyra år eller genom direktupphandling enligt Konkurrensverkets regler.

Samverkan

Vi upphandlar avtal tillsammans med andra kommuner eller i egen regi. De vi mest samverkar med är Stenungsunds kommun, Göteborgs stad, Adda och Kammarkollegiet. Anledningen till att vi samverkar i upphandlingar är för att få ett så bra resultat som möjligt och använda våra resurser effektivt.

Utgångspunkten i våra egna upphandlingarna är att göra det möjligt för små och medelstora företag att delta.

Upphandlingsplan 2025

Under året har vi behov av att upphandla avtal inom nedan områden. Upphandlingarna görs av oss eller i samverkan med andra myndigheter. Observera att upphandlingar kan tillkomma och avgå.

För mer information bevaka tendsign.com eller kontakta upphandlingsenheten.

Tjänster

  • Banktjänster
  • Bibliotekssystem
  • Borttransport och avsättning av avfallsfraktioner
  • Digitala utskick
  • Finansiell fordonsleasing
  • Fönsterputsningstjänster (eventuellt även extra städtjänster)
  • Hyra av avfallscontainer inkluderat transport till mottagningsanläggning
  • Insamling av förpackningsavfall – verksamheter
  • Inspektioner – Filmning
  • IT-arbetsplatser Konferenstjänster
  • Köp av container
  • Laboratorietjänster
  • Myndighetsbesiktningar (Obligatorisk ventilationskontroll (OVK), revisionsbesiktning el, brand och sprinkler, tryckkärl, traverser, maskinbesiktningar, oljecisterner, garageportar och mera)
  • Service (hiss, brandlarm, sprinkler och inbrottslarm)
  • Service och reparation Fordon Personbil och tunga fordon
  • Sopkärl för sekretesshandlingar
  • Trygghetslarm och larmmottagning för hemtjänst
  • Tågresor, exkluderat resebyråtjänster.

Varor

  • Elkraft
  • Avfallskärl (inkluderat matavfallspåsar och eventuell kärlskåp, markbehållare och behållare för farligt avfall samt pant av uttjänta kärl).

Fordon

  • 15 elbilar
  • Två fordon för teknisk service
  • Fyra handikappbussar.

Tekniska konsulter

  • Tekniska konsulter för riskanalys, besiktning, vibrationsmätning och skadeutredning
  • Tekniska konsulter för byggledning.

Entreprenader

  • Kajen Ellös
  • Pumpstation Mollösunds reningsverk
  • Rampen Månsemyr
  • Reservkraft
  • Södra strandvägen 19
  • VA-länk Tuvesvik-Ellös
  • VA-länk Öst-väst etapp (4 eller 5)
  • VA-länk Öst-väst etapp 3
  • VA-länk Öst-väst etapp 6.

Upphandlingar som genomförs efter beslut

  • Draggning av förlorade fiskeredskap - Tjänst
  • Trygghetslarm SÄBO – Vara eller tjänst
  • En lastväxlare - Fordon
  • En eller två servicebilar - Fordon
  • Fem eller sex sopbilar - Fordon
  • Släckbil räddningstjänsten Bas 4 - Fordon.

Du lämnar ditt anbud för aktuell upphandling direkt i vårt upphandlingssystem. För mer information om dessa kontakta vår upphandlingsenhet.

Pågående upphandlingar

Vi annonserar upphandlingar via vårt upphandlingssystem TendSign.

Du registrerar dig och kan sedan kostnadsfritt hämta ut upphandlingsdokumenten för våra aktuella upphandlingar.

Bevakning

Du kan köpa bevakning om aktuella upphandlingar till din e-post.