Klagomål och synpunkter på socialtjänsten

Har du klagomål eller synpunkter på socialtjänsten?

Klagomål och synpunkter är en viktig del i vårt kvalitetsarbete. Vårt mål är att lösa de problem som uppstår och att ständigt utveckla verksamheterna.

Vem du ska vända dig till

Klagomål och synpunkter kan lämnas både muntligt och skriftligt.

  • Vänd dig gärna till personalen eller chefen för verksamheten.
  • Du kan också använda e-tjänsten Synpunkter, klagomål, beröm och frågor.

Så här tar vi hand om dina synpunkter

  • Alla klagomål och synpunkter registreras i diariet.
  • Ärendet skickas sedan till den som ansvarar för frågan.
  • Senast inom fem arbetsdagar får du besked om vem som ansvarar för att ditt ärende behandlas.
  • Inom fyra veckor får du återkoppling/besked om hur ditt ärende har utretts.

Ersättning för skadade saker hos brukare med hemtjänst eller i boende

Om en skada uppstår på personliga saker, till exempel glasögon, telefon, surfplatta, tv eller kläder och du anser att Orust kommun är ansvarig kan du begära ersättning.
Då görs en utredning om vad som orsakat skadan, samt en bedömning om du är berättigad till ersättning. Grundprincipen för att kommunen ska ersätta skadan är att kommunens personal har orsakat skadan i tjänsten, antingen genom att personalen gjort fel eller genom oaktsamhet.

Anmäl till ditt försäkringsbolag

I första hand ska du anmäla skadan till det bolag där du har din hemförsäkring. Om försäkringen inte täcker skadan kan du eller någon närstående vända dig till kommunen för att begära ersättning via
e-tjänsten nedan.

Ersättningsnivå

Ersättningen täcker antingen föremålets nuvarande marknadsvärde eller kostnaden för reparation.

Kontakt

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.