Har du klagomål eller synpunkter på socialtjänsten?
Klagomål och synpunkter är en viktig del i vårt kvalitetsarbete. Vårt mål är att lösa de problem som uppstår och att ständigt utveckla verksamheterna.
Klagomål och synpunkter kan lämnas både muntligt och skriftligt.
Om en skada uppstår på personliga saker, till exempel glasögon, telefon, surfplatta, tv eller kläder och du anser att Orust kommun är ansvarig kan du begära ersättning.
Då görs en utredning om vad som orsakat skadan, samt en bedömning om du är berättigad till ersättning. Grundprincipen för att kommunen ska ersätta skadan är att kommunens personal har orsakat skadan i tjänsten, antingen genom att personalen gjort fel eller genom oaktsamhet.
I första hand ska du anmäla skadan till det bolag där du har din hemförsäkring. Om försäkringen inte täcker skadan kan du eller någon närstående vända dig till kommunen för att begära ersättning via
e-tjänsten nedan.
Ersättningen täcker antingen föremålets nuvarande marknadsvärde eller kostnaden för reparation.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.