Klagomål skola och förskola

Har du synpunkter eller klagomål på förskola eller skola i Orust kommun?

Vi vill att alla barn och elever i kommunens förskolor och skolor ska känna sig trygga och ha en god lärmiljö. Om något inte fungerar som du förväntar dig är det viktigt att du hör av dig. Dina synpunkter och klagomål hjälper oss att rätta till brister och utveckla verksamheten.

Den här informationen gäller kommunala förskolor och skolor. Om ditt barn går i en fristående förskola eller skola vänder du dig i första hand direkt till den verksamheten.

Synpunkter eller klagomål - vad är skillnaden?

En synpunkt är en åsikt, ett förslag eller en kommentar om verksamheten. En synpunkt kan vara både positiv och negativ. Exempel: ”Jag tycker att informationen till vårdnadshavare kan bli tydligare.”

Ett klagomål är ett uttryck för missnöje när något inte fungerar eller när det finns brister i verksamheten. Exempel: ”Mitt barn känner sig inte tryggt i skolan.”

Både synpunkter och klagomål är viktiga och tas om hand inom ramen för kommunens kvalitetsarbete.

Så här gör du - steg för steg

Du ska alltid börja med steg 1. Ofta kan frågor lösas snabbt genom dialog nära verksamheten.

Steg 1 - Ta kontakt med pedagog eller lärare

Om du har synpunkter eller är missnöjd med något som rör ditt barn eller undervisningen, ta i första hand kontakt med ansvarig pedagog eller lärare. Många frågor kan lösas direkt genom samtal. Pedagogen ansvarar för att dokumentera det som kommer fram.

Steg 2 - Kontakta rektor

Om du upplever att frågan inte har lösts på ett sätt som du är nöjd med, eller om du av någon anledning inte vill ta kontakt med berörd personal, kan du vända dig till rektor. Rektor har ansvar för verksamheten och för att skapa en trygg och god lärmiljö. Vid behov kan rektor samla berörda parter till ett möte. Samtalet och eventuella åtgärder dokumenteras.

Steg 3 - Lämna klagomål till sektor lärande

Om frågan inte har kunnat lösas efter kontakt med både personal och rektor kan du lämna ett klagomål till sektor lärande. Det gör du via kommunens e‑tjänst Synpunkter, klagomål, beröm och frågor. Klagomålet utreds av sektorchefen, som bedömer om verksamheten har gjort vad den kan för att rätta till eventuella brister och om detta har kommunicerats på ett tillräckligt sätt. Vår målsättning är att du ska få återkoppling inom två veckor.

Steg 4 - Anmäl till Skol­inspektionen

Om du fortfarande upplever att dina frågor inte har kunnat lösas kan du vända dig till Skolinspektionen, som är tillsynsmyndighet för skolan. Information om hur Skolinspektionen hanterar anmälningar finns på deras webbplats.

Vad händer med ditt klagomål?

Alla klagomål dokumenteras och används som en del av Orust kommuns systematiska kvalitetsarbete. Syftet är att åtgärda eventuella brister och att förebygga att liknande problem uppstår igen. Att lämna synpunkter eller klagomål påverkar inte ditt barns rättigheter eller ställning negativt.

Kontakt

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.