Betala med autogiro eller e-faktura

Autogiro eller e-faktura är ett enkelt sätt att betala dina räkningar. Det är helt utan kostnad att ansluta sig till autogiro och e-faktura.

Pengar att betala räkningen måste finnas på ditt bankkonto klockan 06:00 på förfallodagen.

Om en räkning inte stämmer så kan du stoppa betalningen genom att genast anmäla det.

Autogiro

När du ansluter dig till autogiro kommer dina betalningar till oss att ske automatiskt. Vi har inte autogiro för alla verksamheter.

Avgifter som kan betalas med autogiro

  • Barnomsorgsavgift
  • Äldreomsorgsavgift
  • Tomträttsavgift och hyra
  • VA-avgift
  • Renhållningsavgift
  • Båtplatsavgift

Ansluta dig till autogiro

För att ansluta dig måste du lämna ett medgivande om att pengar för betalning av dina räkningar från Orust kommun får tas ut från ditt bankkonto. När din anmälan är registrerad får du en bekräftelse hemskickad från banken. Ditt medgivande om autogiro gör du genom vår e-tjänst.

Du väljer vilka fakturor du vill betala med autogiro genom att kryssa för de avgifter som är aktuella för dig i e-tjänsten Autogiro medgivande.

Dina räkningar kommer som vanligt

Dina räkningar kommer fortfarande hem i brevlådan. På räkningen framgår det att den betalas via Autogiro. Stämmer uppgifterna på räkningen behöver du inte göra mer än att se till att det finns pengar på kontot på förfallodagen.

e-faktura

Privatperson

Vi skickar alla fakturor som e-faktura. Du ansluter dig till e-faktura via din egen internetbank. Det är helt kostnadsfritt att ansluta dig till e-faktura.

Vi skickar ingen papperskopia. Fakturan kommer till din internetbank. När du godkänner fakturan så blir den betald på förfallodagen. Fakturorna finns kvar i din historik

Företag

Vill du ha fakturor elektroniskt? Pdf räknas inte som elektronisk faktura.

Skicka in företagets GLN-kod eller PEPPOL-ID till oss via kontaktformuläret, ange Ekonomienheten som mottagare.

Faktura via e-post

Faktura via e-post kan vi endast erbjuda när det gäller fakturor som gäller avgifter för VA och renhållning.

Önskar du få VA och renhållningsfaktura som e-post meddela detta via kontaktformuläret, ange Ekonomienheten som mottagare.

Kontakt

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Hjälpte denna information dig?

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan så tar vi tacksamt emot dem. På det sättet kan vi arbeta för att göra innehållet på sidan ännu bättre.

Beskriv vad som felaktigt eller saknades

Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan om offentlig handling.