Artikeln publicerades

Kommun och politik

Så har sommaren i vårt kontaktcenter varit

Hur är det egentligen att bemanna vårt kontaktcenter under sommaren? Jacob Olsson, som varit vikarie i kontaktcentret ända sedan mitten av juni, vet.

En man sitter med ryggen mot väggen. Bredvid sig har han en dator.

”Vi får alla möjliga frågor både via telefon och besökare. I år har det handlat mycket om avlopp, slamsugning och sommarboende som vill prata med bygglovsavdelningen om sina fritidshus. Det har också varit många djurrelaterade frågor. Det har till exempel handlat om kanadagäss som skitar ner och grävlingar under husgrunder” berättar han.

Vilda djur finns det inte så mycket kommunen kan göra något åt. Kanadagäss kan man till exempel plocka upp bajset efter och försöka skrämma bort, då kan de försvinna.

Det har varit två intensiva månader för Jacob:

”Det har varit kul! Roligast är ju när det kommer någon ovanlig fråga, så att man nästan får gå på skattjakt i kommunhuset för att hitta svaret. Jag hoppas att jag får möjlighet att komma tillbaka som vikarie redan till jul!” säger han.

Har du frågor till kontaktcenter?

Ring: 0304-33 40 00 eller mejl: kommun@orust.se.

Artikeln uppdaterades