Artikeln publicerades
Från 1 januari 2024 övergår ansvaret för insamling av förpackningar till kommunerna. Verksamheter som får förpackningsavfall över, fortsätter att ha ansvar för att återvinna förpackningarna.
Kommunen ansvarar för insamling av förpackningar från flerbostadshus och verksamheter som delar insamlingsbehållare för förpackningsavfall med hushåll i flerbostadshus.
Det innebär att om du inte har förpackningsinsamling i ditt flerbostadshus idag, kan du dels få det insamlat, men även ha rätt till viss ersättning om du avtalar att få minst tre olika förpackningsslag insamlat från och med 2024. Tjänsten har auktoriserats för de aktörer som ansökt om att hämta förpackningsavfall i Orust kommun.
Kommunen ansvarar för insamling av förpackningar från flerbostadshus och verksamheter som delar insamlingsbehållare för förpackningsavfall med hushåll i flerbostadshus.
Kommunen är inte ansvarig för övrigt förpackningsavfall som uppstår i en yrkesmässig verksamhet.
Orust kommun har avtal med:
Auktoriserad för huvudön samt öar med trafikförbindelse för tyngre fordon.
Du tar direkt kontakt med dem via e-post eller telefon.
E-post: goteborg@remondis.se
Telefon: 031-58 69 00
Öppettider: måndag – fredag klockan 07.00 – 16.00
Auktoriserad för alla områden på Orust.
Du tar direkt kontakt med dem via e-post eller telefon.
E-post: orust@fraktkedjan.se
Telefon: 0304- 305 00
Öppettider: måndag – fredag klockan 08.00 – 16.00
Återvinningsstationerna kommer att finnas kvar som ett komplement till fastighetsnära insamling. Orust kommun kommer att sköta tömningarna av återvinningsstationerna från och med 1 januari 2024.
Mer information
Du kan läsa mer på Sveriges avfallsportal, sopor.nu.
Artikeln uppdaterades