Artikeln publicerades

Kommun och politik

Orust kommuns ekonomiska resultat 2024

Kommunens preliminära resultat för 2024 blev ett överskott på 17 miljoner kronor.

Ett par händer håller en näve pengar och en växt växer upp ur dem.

Resultatet på 17 miljoner kronor blev 14 miljoner bättre än det budgeterade resultatet för året på 3 miljoner kronor.

Budgetavvikelsen på 14 miljoner kronor förklaras av en stabilisering i pris- och ränteutvecklingen. De generella statsbidragen från staten blev högre än budgeterat, medan skatteintäkterna blev lägre. Pensionskostnaderna till följd av tidigare års höga inflation blev högre än budgeterat, och även räntekostnaderna blev något högre än planerat.

Färre barn i förskolan

Sektorernas resultat blev 17 miljoner kronor bättre än budget. Den största budgetavvikelsen hade sektor lärande på 8 miljoner kronor. Det beror bland annat på färre barn i förskolan än beräknat, lägre kostnader för taxi och svårigheter att rekrytera utbildad personal till vikariat.

Sektor omsorg redovisade ett överskott på 7 miljoner kronor, vilket beror på tillskott i form av statsbidrag och lägre kostnader för personlig assistans, externt köpt vård och placeringar. Sektor samhällsutveckling redovisade ett överskott på 1,2 miljoner kronor vilket beror på lägre personalkostnader på grund av vakanta tjänster.

Stora investeringar

Under 2024 uppgick investeringarna till 247 miljoner kronor, vilket var mer än dubbelt så mycket som snittet för investeringarna under perioden 2011-2023. För att finansiera investeringarna krävdes lån på 154 miljoner kronor. Under åren 2023-2025 genomförs flera stora satsningar såsom byggnation av två nya förskolor, skredsäkring av ån i Henån, nya ledningar för vatten och avlopp samt ombyggnad av avloppsreningsverket i Ellös, för att nämna några.

Varför behöver kommunen redovisa ett överskott?

Precis som ett vanligt hushåll behöver kommunen också ha pengar kvar på bankkontot när alla räkningar är betalda, för exempelvis oförutsedda händelser och investeringar. Kommunen fyller på kontot genom att göra ett plus i bokslutet.

Använder vi alla pengar till löpande kostnader såsom hyror, löner och förbrukningsmaterial finns inget kvar till löpande underhåll och satsningar. Sämsta läget ett hushåll eller en kommun kan ha är att behöva låna till de löpande avgifterna, exempelvis mat, hyra och el. I kommunen är den största utgiften lönekostnader. Att låna till löner är riktigt allvarligt.

Kommunens uppgift är att ge invånarna så mycket nytta som möjligt för varje skattekrona. Att ha mycket pengar på banken är inte ett mål i sig. Där ska finnas lagom mycket, vilket ger bättre förutsättningar för att även i framtiden kunna ge god service till medborgarna.

Skillnaden mellan avgifter och skatter – Så finansieras kommunens samhällstjänster

Kommunens service och tjänster finansieras på olika sätt, främst genom avgifter, skatter eller bidrag. Både avgifter och skatter är viktiga för att hålla igång vårt samhälle. Avgifter baseras på användning, medan skatter är för alla och finansierar det som gynnar oss alla.

  • Avgifter betalar vi för specifika tjänster som vi använder, som exempelvis sophämtning, vatten och avlopp samt parkering. Ju mer vi använder en tjänst, desto mer betalar vi för den. För avfall, vatten och avlopp finns det en särskild lagstiftning där gruppen som använder tjänsterna kallas kollektiv. Tanken är att kollektivet ska bära kostnaden för verksamheten genom avgifter. I undantagsfall kan avgiftsverksamheten finansieras av skattemedel.
  • Skatter betalar vi för att finansiera gemensamma samhällstjänster, som till exempel skola, vård och omsorg. Här bidrar alla efter förmåga, och vi får tillgång till tjänsterna oavsett hur mycket vi använder dem.

Kommunens resultat 2024 på 17 miljoner kronor avser den delen av verksamheten som finansieras genom skatteintäkter och statsbidrag. Avfallskollektiven samt vatten och avloppskollektivet har en separat ekonomisk redovisning med målet att avgifterna ska täcka kostnaderna. De olika kollektiven ska inte blandas ihop.

Artikeln uppdaterades