Artikeln publicerades
Flera av Orust kommuns medarbetare inom hemtjänsten har besökt brukare, som tyvärr har uppgett att de fått telefonsamtal från personer som uppmanar dem att till exempel åka in till sjukhus för att ta blodprov.
Under telefonsamtalet vill de att brukaren ska uppge sina inloggningsuppgifter till bank-id eller kontouppgifter.
Linda Bengtsson, samordningsansvarig undersköterska vid Röra hemtjänst, berättar att hon och flera andra medarbetare i kommunens hemtjänst, har varit hos olika brukare som fått dessa samtal.
”Vi säger åt dem att aldrig, aldrig lämna ut sina uppgifter och många förstår det. Men det känns ändå väldigt viktigt att varna för detta” säger hon.
Orust kommun, sjukvården, banken eller någon annan myndighet ringer ALDRIG och begär ut inloggningsuppgifter. Orust kommuns medarbetare har också alltid kläder prydda med Orust kommuns logotyp.
Artikeln uppdaterades