Artikeln publicerades

Utbildning och barnomsorg

Metod som ger elever möjlighet att lyckas

Hur får vi alla elever att lyckas? En hel del inspiration i ämnet fick nyligen lärarna på Ängås skola.

Två män i blå tröjor och ljus byxor står bredvid varandra.

Föreläsare var Josip Miocic och Arash Toormagiyoun från Innovitasskolan i Göteborg.

De fick lyssna på en föreläsning om hur friskolan Innovitasskolan i Göteborg arbetar och får elever som tidigare misslyckats att nu istället lyckas! De använder sig av den hyllade metoden Character Education som går ut på att eleverna lär sig ”ordning och uppförande”.

Innovitaskolan ligger i centrala Göteborg och eleverna kommer från orterna omkring Göteborg, bland annat Angered.

Färgkodade mappar

Föreläsare var Josip Miocic och Arash Toormagiyoun som båda undervisar i bland annat matematik på skolan.

”Vi använder oss av ett vinnande koncept. Vi har gemensamma klassrumsregler, fasta sittplatser, information på tavlan där det står vad som ska hända på lektionen och läraren hälsar välkommen i dörren genom att ta i hand och se varje elev i ögonen” berättade Josip.

Eleverna får också färgkodade mappar med material där varje ämne har en färg. Då vet varje elev vilket material den behöver ta med till varje lektion, bara genom att se vilken färg mappen har.

Man har också schemalagd planeringstid, sambedömning och genom att arbetslagen planerar tillsammans, kan de också utan problem hoppa in för varandra på lektionerna.

"Ordning och uppförande"

Innovitasskolan använder sig av Character Education, en metod som går ut på att eleverna lär sig ”ordning och uppförande”:

”Vi vill få elever som gör rätt. Vi kräver att de ska komma i tid, ha med sig rätt material och kunna jobba självständigt i klassrummen. Först kartlägger vi eleverna. En elev kanske har problem med att komma i tid och pratar rakt ut istället för att räcka upp handen på lektionen. Som lärare är det lätt att tro att det beror på att eleven inte vill ta ansvar eller inte bryr sig, men vid en kartläggning visar det sig att det istället handlar om stress och att eleven inte lärt sig hur han eller hon ska uppföra sig i ett klassrum” sade Arash och fortsatte:

”Eleven behöver tydlighet. Vi kan därför ge en checklista där det står att eleven ska vara på plats fem minuter tidigare för att komma i tid. Bryter man mot reglerna har vi samtal om det och det får konsekvenser” berättade han.

Sprider sig

Lärarna gör inte detta med varje elev, men tillvägagångssättet sprider sig bland eleverna:

”Vi tar oss helt enkelt tid. Många elever vet inte hur man uppför sig och om vi då sätter oss ner och går igenom vad som är problemet, så får vi en förändring. Vi har nu högst upplevd trygghet bland eleverna i hela vår skolkoncern. Den har gått från 50 procent som kände sig trygga till att nu 90 procent känner sig trygga i skolan. Elever som tidigare varit stökiga är nu förebilder för de övriga eleverna. Vi är väldigt stolta över vår skola” avslutar Arash.

Alexandra Jonsson, lärare på Ängås skola, var mycket nöjd efteråt:

”Jag tyckte föreläsningen var jättebra! Informativ och vi fick en bekräftelse på att det där gör vi också på Ängås skola. Vi fick även praktiska tips. Det var en av de bättre föreläsningarna vi har fått!”.

Artikeln uppdaterades