Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Svanesundsleden, foto.

Svanesundsleden

Återställ
Visa kontaktuppgifter

Publicerat 2020-11-16

Digitala inköp i hemtjänsten

Sedan två månader gör våra medarbetare digitala inköp av dagligvaror tillsammans med brukare i hemtjänsten. Det har inneburit mycket arbete och roliga utmaningar under uppstarten.

Foto på två personer som tittar på en digital skärm som visar dagligvaraor.

Våra medarbetare som har gjort ett fantastiskt arbete med ett stort engagemang, har med trygga och varma händer underlättat övergången till den digitala världen för våra äldre.

Fördelarna är många. Brukaren får mer tid tillsammans med våra medarbetare, tid som tidigare användes för att handla i en fysisk affär. De kan se aktuellt utbud och välja matvaror med hjälp av sina egna ögon, vilket är ett lyft i vardagen då många inte på flera år kunnat handla själva. Våra medarbetare behöver inte heller besöka en affär i dessa pandemitider och de slipper dessutom att bära tunga varor.

- Hemtjänsten sitter ner och gör inköpen tillsammans med brukaren. Det är ett hållbart sätt att handla som gynnar brukarna genom att de blir mer delaktiga i inköpen. Det är också bra för våra medarbetare som får en bättre arbetsmiljö med mindre stress, restid och tunga lyft säger Marina Hasselgren, verksamhetschef äldreomsorg.

Orust kommun har skrivit avtal med Almö Livs och alla inköp sker i deras nätbutik. Det här gäller dock inte brukare på öarna Käringön och Gullholmen. Priserna är samma som i butiken. Brukaren får extraerbjudanden och som senior 5 % rabatt en gång i veckan vid beställning via Internet.

Alla beställningar görs tillsammans med brukaren på hemtjänstpersonalens surfplatta. Sedan levereras varorna hem till dörren av ICA Almö Livs på bestämd dag och tid.

Relaterad information

Återställ
Hjälp oss bli bättre