Publicerat
Med naturens gåvor, rikedomar och rum har barnen i våra förskolor fått känna sig som trollkarlar. De har själva blivit förtrollade och skapat små konstverk ute i naturen, med sina händer, känslor och drömmar.
Karl Chilcott med 5-årsgruppen vid Ängås förskola. Förskollärare Ingela Samuelsson, Gustaf Nordöen, Svannah Sörqvist, Rio Olsson, Celine EllertzJohansson, Sixten Tjörnvik, förskollärare Anne Skjerven-Olsson och Mesef Alrashwani.
Konstnären Karl Chilcott har träffat alla 5-årsgrupper på våra förskolor under hösten igenom kulturrådets Skapande skola. I det här projektet, Trolla med naturen, har barnen fått utforska det kreativa skapandet. De har skapat små underverk ute i naturen med hjälp av grenar, kvistar, löv, blommor, stenar, sand och snäckor. Barnen har även fått en liten skulptur-, träd- och verktygskola.
– Vi har träffats fem gånger och barnen har skapat egna trollstavar i färskt virke som innebär levande trollkraft berättar Karl. Trollstaven har fått färg och med all vår fantasi har den fått en egen trollkraft.
Karl har arbetat med pedagogiska konstprojekt över hela världen och har berättat om bland annat aboriginernas barn som skapar utan färgpennor eller vackra målarfärger.
- Att utveckla ett öppet sinne, respekt och kärlek gentemot naturen är målet säger Karl.
Projektet avslutas med en utställning på förskolan mer barnens teckningar, trollstavar och funderingar kring magi och vår natur.
Trolla i naturen är ett projekt som finansieras genom medel från Kulturrådets Skapande skola. Skapande skola är ett bidrag som gör att konst och kultur integreras i grundskolan på lång sikt. Det bidrar till att elever får större möjligheter till eget skapande genom professionell kultur. Vi söker medel till Skapande skola från statens kulturråd varje år. Det här läsåret är även förskolorna involverade.
5-årsgruppen vid Ängås förskola. Förskollärare Ingela Samuelsson, Sixten Tjörnvik, Rio Olsson, Celine EllertzJohansson, Gustaf Nordöen, Svannah Sörqvist, Mesef Alrashwani och förskollärare Anne Skjerven-Olsson.
Av pinnar och vackra löv skapade barnen tillsammans först en måne och sedan en sol.
Mesef och Karl funderar på bästa placeringen av Mesefs trollspö på utställningen.
Barnen berättar för varandra om sina teckningar, trollstavar och funderingar kring och funderingar kring magi.
Relaterad information