Gullvivan ligger centralt i Henån på Kaprifolvägen, bakom Kaprifolgården. I samma hus finns vårdcentral och folktandvård.
Gullvivan är ett boende för personer med demenssjukdom och är placerad i marknivå runt den soliga innergården. Boendet har 30 stora moderna lägenheter uppdelat på två avdelningar. Alla boende har tillgång till den gemensamma innergården.
Enhet | Boendeform | Telefonnummer |
---|---|---|
Gullvivan 1-2 | Demensboende | |
Gullvivan 3-4 | Demensboende |
När du flyttar in på Gullvivan erbjuds du och dina anhöriga ett välkomstsamtal tillsammans med någon av kontaktpersonerna, enhetschef och ibland också omvårdnadsansvarig sjuksköterska.
Under välkomstsamtalet tar vi bland annat upp hur du vill ha din omsorg, övriga önskemål och praktiska frågor om verksamheten.
Du som flyttar in på Gullvivan får en ordinarie och en vice kontaktperson i personalgruppen. De har ett särskilt ansvar för dig och är även kontaktpersoner för dina anhöriga. Om du känner att personkemin inte fungerar mellan dig och dina kontaktpersoner, finns möjlighet att byta.
Du välkomnas att engagera dig i verksamheten. Vi tycker att det är viktigt att du som anhörig får vara delaktig i din närståendes vardag. Du är en viktig tillgång.
I Socialtjänstlagen står det att socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande (5 kap, 4§ Socialtjänstlagen 2001:453). Det är en värdegrund som ska genomsyra vårt arbete.
Välbefinnande innebär att den äldre känner trygghet och meningsfullhet. Detta är en subjektiv upplevelse och kan betyda olika saker för oss alla.
För att vi ska kunna leva upp till värdegrunden upprättar kontaktpersonen, du och dina anhöriga tillsammans en genomförandeplan där det står hur du vill ha din hjälp.
Vi har alla olika behov. Tveka inte att ta upp småsaker för det är oftast det lilla som är viktigast. Kom ihåg att vi är till för dig. Du erbjuds också att i en så kallad levnadsberättelse beskriva dina vanor och intressen. Både genomförandeplanen och levnadsberättelsen är viktiga verktyg som vi använder i vårt arbete för att skapa trivsel och för att kunna ge dig hjälp på det sätt du önskar.
Frukost lagar vi på plats i köket på respektive enhet. Middag och kvällsmat får vi från Kaprifolgårdens kök. Om du önskar så serveras det kaffe på förmiddagen och på eftermiddagen varje dag. Senare på kvällen serveras kaffe och te med smörgås.
Du som är anhörig eller besökare har möjlighet att beställa mat när du besöker Gullvivan.
I alla lägenheter finns:
Lägenheten möblerar du med dina egna möbler.
På varje enhet finns en gemensam matsal samt TV- och umgängesrum.
På Gullvivan anordnas aktiviteter av olika slag för att främja gemenskapen i vardagen. Aktiviteterna varierar och anpassas efter dina intressen och förmågor.
Vi firar högtider och anordnar ibland underhållning. Som anhörig är du välkommen att delta i aktiviteter och underhållning.
På Gullvivan arbetar kunnig och erfaren personal och service och omsorg finns att tillgå dygnet runt. Alla enheter har sin egen personalgrupp men de hjälps åt mellan de olika enheterna när det behövs.
Vid behov finns det möjlighet till regelbunden kontakt med sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut och läkare.
Det behövs konkreta metoder och verktyg i omsorgsarbetet för att vi ska kunna ha en hög kvalitet i verksamheten.
På Gullvivan arbetar vi med de nationella kvalitetsregistren Senior alert och BPSD (beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom).
Senior alert används bland annat för att främja munhälsa och förebygga trycksår, fall och undernäring.
BPSD syftar till att lindra symtom, minska lidande och öka livskvaliteten vid demenssjukdom.
För att kunna tillgodose dina behov på bästa sätt finns möjlighet att ha team-möten. På dessa möten deltar
Vi följer upp och försöker utveckla verksamheten bland annat genom de brukarundersökningar som görs med jämna mellanrum. Vi arbetar hela tiden med förbättringar i verksamheten och det är genom att få synpunkter från dig som hyresgäst och dina anhöriga samt personalens erfarenheter som vi tillsammans kan utveckla verksamheten.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.