Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du känna dig trygg i ditt eget boende.

Så här fungerar ett trygghetslarm

Om du ramlar eller blir sjuk så kan du trycka på larmknappen som du har runt handleden som en klocka eller som ett halsband. En signal går då iväg till larmcentralen som ringer upp dig på din larmdosa och fråga vad som hänt. När du berättat vad som hänt så skickas ett larm till hemtjänsten som kontaktar dig och kommer överens med dig om vilken hjälp du behöver.

Om du inte kan svara när larmcentralen eller hemtjänsten ringer dig så åker vi alltid hem till dig för att se vad som har hänt.

Trygghetslarmets räckvidd är begränsad och fungerar endast i ditt eget hem, inte om du går ut. För din säkerhet - bär alltid larmknappen på dig, även när du duschar.

Trygghetslarmet är ett digitalt larmsystem vilket innebär att du inte behöver ett fast telefonabonnemang utan det ingår ett SIM-kort i dosan. Larmet är hela tiden uppkopplat mot larmcentralen. Om larmets förbindelse med larmcentralen bryts får larmcentralen ett tekniskt larm att något är fel och vidarebefordrar det till din hemtjänstgrupp. Knappen kontrolleras automatiskt mot dosan 3 gånger per dygn.

Larmet kopplas till ett eluttag i din bostad. Vid strömavbrott går trygghetslarmet över till batteridrift. Larmcentralen får ett automatiskt meddelande då batteriet behöver bytas och informerar hemtjänstens personal.

Dålig mottagning för trygghetslarm

På några platser på Orust är det mycket dålig mottagning för GSM- larm. När personalen ska koppla in trygghetslarmet mäter de vilken mottagning GSM-larmet har och skulle platsen vara sådan att mottagningen inte fungerar kommer du att få en antenn som förstärker signalen.

Nyckelfritt och nycklar

Orust kommun arbetar nyckelfritt. Det innebär att nyckehanteringen blir säkrare och att hemtjänsten kan komma till dig snabbare om du har larmat. Du får mer information om vad nyckelfritt innebär när hemtjänsten kommer hem till dig och installerar trygghetslarmet.

Som en säkerhetsåtgärd kommer vi behöva en nyckel till din bostad. Nyckeln kommer hänga i ett låst nyckelskåp på hemtjänstens kontor. Du lämnar ut din nyckel mot nyckelkvittens.

Ansökan

Du som är över 80 år och vill ha ett trygghetslarm behöver inte göra en ansökan om detta. Det räcker att du kontaktar en biståndshandläggare via kommunens Kontaktcenter och meddelar att du önskar ett trygghetslarm så kommer detta att tillgodoses.

Du som är under 80 år ansöker om trygghetslarm via självservice, bistånd enligt socialtjänstlagen, se länk nedan.

Om du vill säga upp ditt trygghetslarm

Vill du säga upp ditt trygghetslarm så kontaktar du biståndshandläggare via kommunens Kontaktcenter.

Avgift

Avgiften betalas en gång i månaden, tills dess att larmet återlämnats. Vid längre sjukhusvistelse måste larmet återlämnas för att avgift inte ska tas ut.

Avgiften som debiteras är en abonnemangsavgift för larmet. Du betalar inte extra för att du larmar.

Kontakt

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Hjälpte denna information dig?

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan så tar vi tacksamt emot dem. På det sättet kan vi arbeta för att göra innehållet på sidan ännu bättre.

Beskriv vad som felaktigt eller saknades

Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan om offentlig handling.