Färdtjänst är en kompletterande kollektiv transport, som efter behovsprövning är tillgänglig för dig som på grund av funktionshinder, som inte endast är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.
Färdtjänst får inte användas för resor som staten, kommunen eller landstinget, enligt annan lag eller förordning är skyldig att tillhandahålla eller helt eller delvis bekosta.
Det gäller till exempel
Färdtjänst är ett komplement till allmänna kommunikationer. Det innebär att färdtjänstresor om möjligt samordnas så att flera personer reser tillsammans. Med färdtjänsten får du resa i fordon som är anpassade till ditt funktionshinder.
Lag (1997:736) om färdtjänst, Sveriges riksdag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Färdtjänst kan endast beviljas av den kommun där du är folkbokförd.
Färdtjänsten är avsedd för dig som på grund av ditt funktionshinder har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.
Varje färdtjänstberättigad erhåller fritt antal resor inom Västra Götaland och till Kungsbacka kommun. Korta stopp innan slutdestination är inte tillåtet.
En ledsagare är en person som ska ge dig den hjälp du behöver under färd. Ledsagaren ska stiga på och av på samma plats som dig.
Du har möjlighet att ta med en medresenär. Medresenären ska stiga på och av på samma plats som dig och betala samma avgift som du gör.
När fordonet kommer för att hämta dig ska du visa upp giltig legitimation.
Alla färdtjänstresor beställs genom Västtrafiks beställningscentral tidigast 14 dagar i förväg och senast 60 minuter före önskad avresa.
Västtrafik strävar efter att samordna resor inom särskilda kollektivtrafiken, vilket kan innebära att fordonet inte alltid åker den kortaste vägen utan stannar för att ta upp och släppa av andra resenärer.
Uppge följande när du beställer:
Du får ha med dig normalt handbagage på resan. Det vill säga så mycket bagage som en person själv kan bära vid resa med buss eller tåg.
Vid beställning ger dig beställningscentralen dig besked om när fordonet kommer. Fordonet kan komma upp till 10 minuter senare än utlovad avresetid.
Om fordonet inte kommit efter 15 minuter, ring beställningscentralen på förseningstelefonnumret 020-91 90 90.
Kom ihåg att avboka resan om du inte ska åka. Bilen kommer på utsatt tid om inget annat meddelats. Detta är onödigt om det inte finns någon resenär och innebär dessutom en kostnad för kommunen.
Om färdtjänstresenär uteblir från en beställd resa eller om resenären inte avbeställer resan inom föreskriven tid, kommer kommunen att fakturera resenären en avgift för utebliven resa på 250 kronor per tillfälle.
Övrig tid på dygnet kan du endast avbeställa eller ändra tidigare beställd resa.
Vid beställningen får du en uppgift på hur mycket din resa kommer att kosta.
Du får resa under de tider på dygnet som ungefär motsvarar tillgängligheten hos allmänna kommunikationer hos Västtrafik.
Om du ska vistas i tillfälligt i annan kommun och vill utnyttja din färdtjänst ska du kontakta din färdtjänsthandläggare minst 14 dagar före avresedagen.
Avgiften för resor i annan kommun är 50 procent av taxameterbeloppet.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.