Räddningstjänstens uppgift är att rycka ut till bränder och andra olyckor. Vi arbetar även med att förebygga olyckor genom tillsyn, information och utbildning.
Vi arbetar med att skydda och rädda liv, egendom och miljö i samband med olyckor och bränder samt att med förebygga olyckor. På så sätt skapas en säker och trygg kommun för dig som bor eller vistas här.
Du som drabbats av en olycka ska aldrig tveka att ringa 112. Räddningstjänsten tar aldrig betalt när du ringer 112 vid en olycka.
Vi rycker ut när det finns ett behov av ett snabbt ingripande och när den som drabbats behöver hjälp att klara av situationen.
Vi gör även ett omfattande skadeförebyggande arbete med bland annat tillsyn och utbildning.
Om en olycka händer kanske du är på plats före brandbilen eller ambulansen och då kan din insats bli avgörande.
Arbetet för en säker och trygg kommun innebär att vi arbetar förebyggande tillsammans med företag och andra verksamheter.
Närheten är viktig för att din närmaste räddningsstyrka snabbt ska nå fram till olycksplatsen och kunna starta hjälparbetet. När du behöver hjälp från Räddningstjänsten och ringer SOS går larmet till någon av våra brandstationer.
Räddningstjänsten leds av fyra heltidsanställda befäl. Vi har dessutom 60 deltidsanställda brandmän och 42 brandvärnsmän.
Räddningstjänstens huvuduppgifter är, enligt Lagen Om Skydd mot olyckor (2003:778), att arbeta för att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljö, och därigenom skapa en säker och trygg kommun för dig som bor eller vistas i Orust kommun.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.