Kommuner kan bara godkänna registreringslotterier enligt den nya Spellagen som började gälla den 1 januari 2019.
Kommuner får, enligt den nya spellagen, bara godkänna så kallade registreringslotterier. All annan licensgivning ansvarar Spelinspektionen för. Vad som skiljer ett registreringslotteri mot ett lotteri som kräver licens är främst värdet av vinster och den totala omsättningen.
Tillstånd och registreringar som beviljats enligt den gamla lagen gäller dock tillståndstiden ut.
En registrering får gälla i högst fem år. En förening som registreras hos kommunen kan under perioden arrangera flera olika lotterier. Den totala omsättningen i föreningens lotterier - som kräver registrering - får inte överstiga 33 och 1/3 prisbasbelopp, om omsättningen överstiger detta belopp får kommunen inte bevilja någon ny registrering innan den pågående registreringstiden gått ut. Vill en förening anordna ytterligare lotterier trots att man nått taket för omsättning måste den i så fall ansöka om licens hos Spelinspektionen till ny registrering kan sökas hos kommunen.
Kommunen får förena en registrering med villkor för hur spelverksamheten ska bedrivas. Exempel på villkor kan handla om giltighetstid på presentkort eller att vinst ska tilldelas vinnaren kostnadsfritt.
En ideell förening eller ett trossamfund kan anordna lotterier utan registrering och då gäller:
Är anordnaren inte en ideell förening eller registrerat trossamfund - kan vara privatperson eller företag - gäller följande för att anordna lotteri utan registrering:
Tillställningen/sammankomsten bör vara i storlek med att det finns ett tillstånd från den lokala polismyndigheten att anordna tillstånd eller liknande enligt ordningslagen.
Gratislotterier behöver ingen registrering eller licens.
Registrering eller licens krävs inte för lotterier där deltagande inte kräver betalning av en insats - exempelvis "gilla och dela" i sociala medier - eller om det sker under privata former med låga belopp.
Spelinspektionen, före detta lotteriinspektionen, ställer i sin författningssamling, krav på utförande på lotter:
Den i föreningen som är utsedd att ansvara för lotterierna har också till uppgift att redovisa lotteriet för utsedd kontrollant.
Lotterier som arrangeras inom ramen av ett godkänt föreningslotteri ska alltid redovisas på anvisad blankett.
Det bästa för föreningen och ansvarige är att redovisningen sker efter slutförd försäljning eller vinstutlämning. Redovisningen bör dock lämnas in årligen senast den 15 februari för föregående års lotterier.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.