Studera i annan kommun

Så här gör du som är intresserad av att studera i en annan kommun eller hos en annan utbildningsanordnare än den som du är folkbokförd i.

Utbildningar inom Högskola/ Universitet, Yrkeshögskola och Folkhögskola har du rätt att ansöka till oavsett var du är folkbokförd.

Folkbokförd i Orust kommun

För dig som är folkbokförd på Orust och är intresserad av att söka utbildning på grundläggande eller gymnasial nivå i någon annan kommun görs det genom att skicka in en ansökan till Orust Vuxenutbildning.

När du har skickat in din ansökan och den är komplett med betyg kommer vår rektor att ta beslut om interkommunal ersättning (IKE). Det innebär att hemkommunen beviljar ansökan eller inte. Vi skickar en kopia på beslutet till dig samt till anordnande kommun.

Ett beslut där vi beviljar interkommunal ersättning innebär INTE att du är antagen till sökt utbildning/kurs, det beslutet fattas av den anordnande kommunen.

Ansökan

Du skickar din ansökan via post eller e-post.

Adress: Skolvägen 1, 473 32 Henån, Orust gymnasieskola och vuxenutbildning
E-post: gymvux@orust.se

Din ansökan ska innehålla:

  • Kopia på ansökan till den utbildning du ansöker till.
    (viktigt att ansökan beskriver vilken utbildning du söker och i vilken kommun)
  • Kopia på dina tidigare betyg.
  • Personligt brev.

Personligt brev ska beskriva:

  1. Varför du vill läsa just den utbildningen.
  2. Din utbildningsbakgrund/tidigare studier.
  3. Målet med dina studier.
  4. Dina arbetslivserfarenheter.
  5. Dina kontaktuppgifter.

En ansökan som inte är komplett kan inte hanteras.

Du har rätt att läsa på grundläggande nivå i annan kommun om du uppfyller villkor för detta.
Du har inte rätt att läsa på gymnasial nivå i annan kommun men kan i vissa fall ändå få det beviljat av din hemkommun.

Kontakt

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Hjälpte denna information dig?

Saknar du någon information på denna sida?
Har du synpunkter på den här sidan så tar vi tacksamt emot dem. På det sättet kan vi arbeta för att göra innehållet på sidan ännu bättre.

Beskriv vad som är felaktigt eller saknades.
Formuläret används för att förbättra webbplatsens innehåll. Ditt meddelande skickas till den som är ansvarig över sidan. Om du har en fråga, ring eller mejla Kontaktcenter.


Ange din e-postadress.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan om offentlig handling.